Saturday, April 14, 2012

Sungai dan Bunga (!)

Menyintai seseorang itu seperti sungai , kerna sungai akan terus mengalir . 
Janganlah menyintai mereka seperti bunga , kerna bunga akan layu :')

Pertama kali mendengar ayat tuh , hati berkata :

"Yaa , sungai tidak pernah berhenti mengalir . Begitu lah sepatutnya kasih sayang seorang manusia kepada
orang-2 yang menyayangi mereka" 

Akal pula berfikir :

"Bunga sangat cantik utk di pandang , sgt harum untuk di bau . Tapi kasih tidak boleh diletakkan seperti bunga . Cantiknya bunga hanya sementara , kerna ia akan layu . Mahukah kasih syg kita berhenti sebegitu rupa ?"

Soal hati dan perasaan bukan la satu barang yg boleh di mainkan , yg boleh di campak ke tepi,  yg boleh di tolak jauhh . Hadirnya perasaan tanpa di undang , tanpa pula di halang . Hadirnya ia telah ditetapkan , telah di rancang . Namun sejauh mana kita boleh mengawal perasaan itu ? Hanya diri yang mampu menjawab .

Begitu juga bila kita kecewa . Perginya cinta tanpa di pinta , tanpa disuruh . Dan bukan atas keinginan sendiri .  Perginya cinta bila hati tak boleh menerima , bila kasih tak kesampaian . 

Bukan mudah untuk menyintai dan dicintai oleh seseorang . Bukan mudah untuk memberi atau menerima suatu rasa yang melibatkan soal hati . Tidak juga mudah untuk berkongsi kasih pada mereka yg tidak sudi .

Ouhhh , itulah dia CINTA . Sukarnya untuk ditafsir . Sukarnya untuk dijaga . Tapi andai hati sudah nekad , Cinta itu sangat indah untuk di belai , untuk di pelihara sebaiknya , dan untuk dipupuk sedalamnya . 

# Ya Allah , semoga CINTA ini kekal kepadaMU , dan kepada yang berhak menerimanya . Semoga CINTA ini tidak lari dari landasan CINTA yang disarankan oleh MU :)


A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

2 Comments:

Zam said... [Reply to comment]

Zam singah bw kat sini dr segmen Arra.. baru berkesempatan.. huu

Nurul Syuhadah said... [Reply to comment]

Ouhh , yeke ? tak pe laa zam . lambat atau cpt singgah , ta pnting :))

Btw , thank sb sudi sggah :)

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI