Tuesday, May 8, 2012

Nukilanku : Aku Insan Biasa .



Aku insan biasa,
Yang tidak lari dengan rasa curiga ,
Kadang kala bisa terluka , 
Bila hati mula berprasangka ,
Walau hakikat sebenarnya tiada apa. 

Aku juga insan biasa ,
Yang kadang mudah terleka ,
Di buai 1001 angkara ,
Mungkin menimbulkan tanda tanya , 
Apakah yg berlaku sebenarnya ?
Ia hanya mimpi mahupun kebetulan sahaja ???

Aku insan yang tiada sempurna,
Ada luka yang bertandang di jiwa ,
Ada air yang bergenang di mata ,
Ia tidak berhenti walau kerap di seka , 
Kadang tertanya mengapa aku mudah terlena ?
Dengan onar buatan manusia durjana .

Aku juga insan yg lemah , 
Yg selalu merendah diri dan mudah mengalah ,
Tidak terdetik untuk berpaling tadah ,
Mahupun menunding jari pada pesalah ,
Kerna aku tahu aku juga tersilap langkah , 
Mengejar sesuatu tanpa lelah ,
Tapi akhirnya aku kembali kecewa .

Kini , aku renungkan balik kata pepatah , 
"Terlajak perahu boleh diunjur , terlajak langkah , buruk padahnya ."
dan juga satu lagi pepatah ,
"Dimana ada kemahuan , disitu ada jalannya".
Namun tegarkah aku untuk terus melangkah?
Menerokai dunia yg sentiasa bergerak di paksinya ,
Atau mungkinkah masih ada pancaroba di penghujungnya ?
Hanya bisa dijawab oleh Sang Pencipta .

Sekian , nukilan@Nurul.Syuhadah.Ariadi 


A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

0 Comments:

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI