Friday, May 10, 2013

JATUH DAN BANGKIT .




Selamat pagi. :)

Bukan mudah utk bangkit diatas kejatuhan yg kita cipta. 

Bukan mudah untuk kita bangun kembali saat kita jatuh dalam kelalaian yg kita bina. 

Kelekaan, keseronokan dan kebanggaan pada harta dunia, mungkin penyumbang kegagalan atau pun kejatuhan anda. 

Mana mungkin kita menyalahkan org lain di atas kejatuhan sendiri, bukan ?

Dalam peperiksaan, andai anda GAGAL atau tidak berjaya mencapai target, seharuskah anda menyalahkan golongan tenaga pengajar ? Atau menjatuhkan kesalahan pada Ibu Bapa yg memaksa anda mengumpul ilmu pengetahuan untuk bekalan dunia dan akhirat kelak ?

Tidak mungkin, dan tidak sepatutnya anda menyalahkan mereka.  Kerna diri kita yg mencipta lubang besar , dan merelakan kita terjatuh dalam lubang puaka yg kita cipta. 

Kita yg mengawal setiap pergerakan dan tingkah laku kita. Kita yg mencipta dan melakar pahit atau manis perjalanan hidup di dunia, dan memberikan bayangan jalan diakhirat kelak.  Kesemunya atas tanggungjawab kita, kita juga yg pikul segala bebanan mahupun hukuman .



Berbalik kembali pada "kebangkitan".  Kejatuhan mungkin melemahkan semangat, malah meruntun hati yg berkobar untuk melakar kejayaan, dan mungkin juga membantutkan angan-2 dan impian yg ingin digapai. 

Namun dalam sedar mahupun tidak, kegagalan dan kejatuhan kita mampu menyuntik semangat baru untuk teruskan perjuangan, dgn harapan yg baru dan matlamat yg baru.  

Jgn sesekali kita merungut, mengeluh dan mengadu hiba atas kegagalan lampau, kerna kita tidak tahu apa yg tersembunyi disebalik kegagalan tersebut.  Sesungguhnya Allah S.W.T tidak akan jatuhkan ujian buat kita, andai tiada petunjuk yg ingin DIA berikan untuk kita agar dijadikan pedoman dan pegangan dalam mengharungi liku-liku hidup yg seterusnya. 

Hidup mungkin singkat, tidak mungkin kita berjaya menduga apa yg berlaku seterusnya.  Namun perjalanan kita masih jauh.  Selagi diberikan peluang, selagi itu kita diberikan kesempatan untuk BANGKIT. 

Jgn mudah mengalah dan toleh kebelakang.  Majulah ke depan membawa segunung harapan dan impian indah untuk di gapai dan ditakluki.  In sha Allah, kejayaan yg menunggu dihadapan mungkin milikmu dan selayaknya dirimu memiliki kejayaan tersebut. 



A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

0 Comments:

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI