Tuesday, March 6, 2012

Siapa Aku untuk Menidakkan ape yg Tersurat ?

w.b.t

Penat memikirkan ape yang berlaku , penat juga melemaskan otak ini dengan beribu masalah . Kesian , kau . Sekali kita berchenta , adakah selama nya chenta ? Wallahualam . Cinta itu luas . Cinta yg hakiki , yg abadi , atau cinta hanya duniawi ? 

Sekadar meluahkan ape yg terbuku . Yang menjadi beban di hati selama ini . Mungkin belum tiba masa nya dahulu untuk bercerita . Tapi apakah salah kalau ia bermula pada hari nie ? di sini ? dan pada saat ini ?? Cukup sudah apa yang tersimpan . Tiba pula masa membongkar .

Membongkar segala keinginan hati . Mungkin sukar dipahami semua . Sukar juga untuk diteliti . mana yang baik , mana jugak yg buruk ? mana yang bahagia , mana pula yg derita ? Terkelu lidah untuk menjawab . Sering kali mendengar luahan masalah rakan , mengenai pasangan mereka . Di saat itu , terbit rasa syukur pada diri sendiri . Alhamdulillah , dugaan dan cabaran aku belum lagi sampai ke situ . 

Maaf , tersalah bicara . Bukan belum sampai ke situ , mungkin diri ini pernah mengalami kesukaran . Kesukaran dalam mengharungi erti "perhubungan" . Namun kesukaran dan mimpi ngeri itu sudah pun berakhir . Yang kini tinggal hanya kenangan baru , yang di bina bersama orang yg baru . Tiada apa yg dipinta , melainkan bahagia bersama mereka-mereka yang di cinta . Cukup lah sekali derita yg melanda , kini aku mengharapkan sinar yg mampu menceriakan hari-hari ku . 

Terbaca satu post di facebook ku . Maaf , bukan di wall facebook ku . tapi di wall seorang rakan . Wahh , bahagia sungguh mereka . Meniti hari-hari yang penuh ceria . Mungkin ceria di mata kita ? Tapi di mata mereka ? Hanya mereka yang tahu . 

Terpandang pula satu gambar perkahwinan Artis di Media . Alhamdulillah , bertemu jodoh juga mereka . Sungguh , bertuah nya mereka . Mencintai dan dicintai oleh orang yg di sayangi . Sekali lagi seribu kali syukur melihat kegembiraan mereka di luar sana . Sesungguhnya Allah itu Adil , Dia munculkan dulu hujan , kemudian di serikan dek PELANGI yang indah .

Tapi kenapa hati ini berasa kosong ? Kosong bukan bermakna tiada kegembiraan terbit di jiwa . Kegembiraan masih ada . Disaat melihat keluarga terchenta di sisi , melihat telatah adik-2 yg mencuit hati , dan apabila terhibur dek anak-2 kecik yg dipelihara , yupp , sungguh aku gembira . Kekosongan yg aku maksudkan apabila hati terasa jauhh . Sunyi entah kenapa . 

Teringin juga mencari jawapan . namun tiada jalan penyelesaian . Terkapai-kapai aku cuba bernafas , bernafas dengan seribu satu rasa keraguaan yg terselit di minda . Ya Allah , lemah nya hamba-Mu ini . Terlalu mudah untuk tewas dgn dugaan rasa . terlalu cepat untuk terleka dgn kasih yg sementara , dan terlalu lalai akan kerja yang sia-sia . 

Sudah lah ! Sampai bila memendam rasa yang tidak elok nie ? Biar saja dilepaskan , kelak akan temui seluas rasa ketenangan . jangan biarkan rasa ini mengikat jiwa yg ingin bebas . Jangan biarkan situasi ini merantai keinginan yg ingin di capai . Sedar lah , sayang . Sedarlah dari sebelum terlambat . Sedarlah sebelum hilangnya bumi ini ditelan akhir zaman . Aku doakan kau , sayang . Walau jauh nya diri mu di mata pena ini , tapi tak semudah itu aku melupakan jasa yg pernah kau taburkan pada aku . 

Aku tahu sudah jauh kau melangkah , sejauh aku mengejar bayangmu . Namun sampai bila ? Kehidupan ku kini lebih terurus . Lebih terjamin :) Sekali lagi aku bersyukur . Kamu ? Dari jauh ku hulurkan doa , walau tidak disambut dan didengari olehmu , cukuplah doa itu dimakbulkan oleh Allah s.W.T .  Maaf , tidak termampu untuk menyebut nama mu , tidak sekuat yg aku rasakan selama ini . 

Doakanlah kebahagiaan ku jua . Biarpun aku tahu kau masih menagih kasih dari diri ini . Cukuplah sekadar berlapang dada dengan apa yang tersurat . Siapakah kita untuk menidakkan takdir Allah ? Aku , kau dan dia perlu menerima , perlu belajar untuk menerima kehadiran orang baru . :)

Wallahualam . Kasih sahabat tak akan terputus :)


A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

0 Comments:

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI