Tuesday, March 6, 2012

Bayang-bayang Kehilangan :')

w.b.t

Pernah kah anda merasa kehilangan ? Kehilangan mereka yang amat anda sayangi ? Kehilangan mereka yg menjadi tulang belakang anda selama ini ? Atau kehilangan mereka yg menjadi penguat dan pengukuh semangat anda ? Pernahkah anda merasa kehilangan tersebut ??

Jujur nye berbicara , tidak pernah diri ini merasa kehilangan . Maaf , tersalah bicara . Maksudnya , diri ini belum pernah merasa kehilangan orang yg dikasihi , di jemput ke tempat yg Kekal Abadi , tempat yg Hakiki , nun jauh di atas sana . Diri ini masih belum merasai kehilangan tersebut . 

Anda pernah ? Alhamdulillah , bukan diri ini gembira akan kehilangan insan-insan tersayang anda . Tapi Alhamdulillah itu khas untuk anda , kerana berjaya menghadapi antara ujian Allah S.W.T . Kehilangan itu bukan sesuatu yang mudah , bukan sesuatu yg mengembirakan . Ia amat lah memeritkan . Melukakan hati kita , ibarat separuh jiwa di bawa pergi meninggalkan jasad . 

Percaya atau tidak , hanya mereka yang pernah merasa kehilangan yg tahu akan segalanya . Yang lebih mengerti apa yang di rasa . Kadang-kala airmata ini mudah mengalir . Mengalir kerana bersimpati akan nasib-nasib mereka yang kehilangan . Tidak kira lah kehilangan ibu , ayah , nenek , atok , atau kekasih yg menghuni HATI anda selama ini . 

Pasti anda pernah terbaca cerita-cerita atau kisah sedih mereka yang kehilangan insan tersayang di blog-blog rakan anda kan ? Ape perasaan anda ? SEdih ? Mungkin anda sedih , mungkin juga tidak . Namun kesedihan anda masih tak terlawan dgn kesedihan si penulis blog tersebut . Jujur diri ini mengatakan , airmata acap kali mengalir di saat membaca kisah sedih mereka . kisah kehilangan mereka . 

Allah S.W.T berkuasa di dunia ini . Dia berhak menghidupkan sesiapa yg dikehendaki , dan mencabut nyawa sesiapa yang di ingini . Kesemua yang dilakukan dengan BERSEBAB ! Ya , bersebab . Tiadaa siapa yg tahu sebabnya . Kita mungkin akan mengeluh resah , bersedih hiba akan kehilangan seseorang . Tapi pernahkah kita terpikir , kehilangan itu membuatkan kita lebih kuat ? Lebih peka dengan keadaan sekeliling ? Lebih mendalami dan mendekati pada ape yg telah kita jauhi ???

Tepuk dada , tanya selera . Renungkan apa yg perlu dititkberatkan , fikirkan lah apa yang patut . Kesedihan , kehilangan membuatkan kita lebih berdikari , lebih matang dalam menjalani kehidupan sehari-hari . 

#Berdoa agar mereka yg pernah merasa kehilangan akan terus tabah menghadapi masa depan yg masih kabur, dan masih jauh untuk di gapai . Ingat seperkara , Allah tidak akan menguji hamba-Nya lebih dari kemampuan hamba-Nya itu . Wallahualam . 

-Diri ini sebenarnya sering di hujani mimpi-mimpi dan bayangan kehilangan . Sebak nye dada ini . Begitu takut , mampukah aku menghadapi "kehilangan" tersebut ??? T__T



A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

0 Comments:

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI