Thursday, September 22, 2011

Faktor Lemah Daya Ingatan (:

Assalamualaikum (: ~salam ukhuwah buat semua .

Bila nak exam , punya banyak formula and isi-2 yang korang kena hafal !


Dalam minggu-2 nak final nie , sempat lagi saya nak update blog terchenta nie kan ? hee , bukan apa . Setelah seharian memerah dan memerap otak , biarlah sekali sekala tuh bagi relax sikit otak yang dah memang serabut nie . Okey , cakap pasal otak kan . Pernah tak korang terpikir nape korang susah sangat nak mengingat sesuatu tuh , sedangkan korang dah berusaha untuk menghafal ?? Means macam minggu-2 final exam nie laa kan . Korang dah study bagai nak rak , berjam-2 perap diri dalam bilik . Tapi aleh aleh , bila korang nak remind balek topik yang korang dah study , otak korang tiba-2 jadi blur . Tak pasal-2 mesti korang akan rasa stress and frust gler kan ? Okey fine ! itu gak laa yg terjadi pada aku . Lagi-2 bile nak jawab paper yg subjek membaca nie.  Aduhhh , memang frust menonggeng laa aku nak mengkhatamkan semua chapter tuh . hee .

By the way , dalam saat-2 getir nie pun , aku still sempat mencarik FAKTOR-2 LEMAH DAYA INGATAN . Bila aku baca benda alah nie , tiba-2 terdetik kat hati nie nak kongsi dengan korang. Mana la tahu korang dapat cari punca kenapa korang boleh lemah daya ingatan nie . kan kan ? hee . Cuba korang baca bawah nie ::

Bila korang lupe , mula lah korang stress dan kelam kabut . Tyme tuh gak lah korang nak salahkan  kesuntukan masa !

Jalan terbaik , kenali dulu punca atau faktor kenapa korang boleh jadi lemah daya ingatan ! (:


  • Melihat pekara-pekara yang haram.

  • Membuang air kecil semasa sedang menggosok gigi.

  • Meminum minuman atau memakan makanan yang bercampur semut.

  • Tidak membaca Al-Quran.

  • Meminum atau memakan yang haram atau yang diperolehi dengan cara yang haram.

  • Mengumpat dan mengata.

  • Terlalu memikir tentang wanita atau sebaliknya.

  • Asyik bercinta-cintaan (bukan cara Islam).

  • Terlalu memikirkan yang bukan-bukan.

  • Sentiasa berada dalam keluh kesah atau dukacita.

Ini hanya ape yang sempat aku dapat dari sudut Islam . Secara saintifik nye , aku akan cuba cari , and postkan pada korang . by the way , tak kira lah secara Islam atau saintifik , bagi aku apa yang penting , korang kena berusaha dulu . Means , korang kena bersungguh-2 memahami dan menghafal subjek-2 yang korang belajar tuh dulu , then korang rajin-2 kan lah diri buat soklan past year . InsyaAllah , Allah itu membantu setiap umat-Nya yang sentiasa berusaha (: 
p/s :: sekarang pun aku tengah mengkaji aku tergolong yang di mana .? hmm , renung-2 kan lah bersama . and selamat MENCEGAH !


A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

0 Comments:

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI