Tuesday, December 24, 2013

GELAGAT PENJUAL




Penjual yg rajin akan seronok melayan pembelinya. 

Lebih peramah melayan pelanggannya. 

Agak mesra bertanya kemahuan mereka. 

Namun.....

Penjual yg malas akan selalu mencari alasan. 

Lebih gemar melayan ala-ala sahaja. 

Bila ditanya, acuh tak acuh jawapannya. 

Sakit hati bukan?

Penjual yg baik akan selalu memenuhi permintaan pembeli. 

Akan cuba mengelakkan perkataan "tiada" ataupun "habis",

Namun......

Penjual yg tak ikhlas mudah memberi alasan kepada pembeli. 

Ringan mengatakan "lambat siap", "kena tunggu", "dah habis stock". 

Mungkin mereka lupa, customer itu lah rezeki yg Allah turunkan pd mereka. 

Mungkin mereka alpa, customer lah penyumbang ekonomi mereka. 

Mungkin juga mereka sudah biasa, menolak sesuatu yg memberi keuntungan pd mereka. 



Renung-renungkanlah wahai penjual, dan bersabar lah wahai pembeli. 


A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

2 Comments:

khairul said... [Reply to comment]

abg bru pas kene smalam..
pegi kedai makan.
order nasi greng pataya..
kui 8.30 dtg.. kui 9.20 x dpt lagi..
org len yg dtg lmbt tu dpt dulu..
abg jerit panggil tokey tu dia boleh bagai alasan nsi greng pataya susah sikit nk buat.. mmg kene maki la..
habes makan tu abg tebalikkan mangkuk smbl blcan atas meja makan tu lepastu suruh tokey tu yg kemas..

Nurul Syuhadah said... [Reply to comment]

Ambouii. Pnjg lbar abg cerita. Syok maaa ;) A key of buyer is patient, while seller is treat well.

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI