Saturday, June 18, 2011

TAKZIAH buat sahabatku :(

Assalamualaikum (:

Seawal 7:00 pagi aku telah dikejutkann dengan berita sedih , di mana ibu kpd sahabatku telah kembali ke rahmatullah pada 17 JUN 2011 . Marilah kita bersama2 sedekahkan AL-FATIHAH buat arwah . Semoga rohnya dicucuri rahmat . Buat sahabatku yang dikasihi , bersabarlah . Sesungguhnya Allah itu lebih tahu apa yang terbaik untuk setiap hamba-Nya . Jangan sedih , dan janganlah berduka , kerana sahabat anda sntiase di sisi ! (:

Hmm , setiap yg hidup itu pasti akan pergi . Aku tertarik akan ayat yg di petik dari salah sorang sahabat aku , di mana ayat nye seperti ini . "dari tanah kita dijadikan , dan dari tanah juga kita dikembalikan" . This statement was remind me about our real life . Semua orang tahu , dunia ini hanyalah tempat persinggahan , kerana akhirat itulah yg kekal abadi . Di mana DUNIA ini hanya dipinjamkan kepada kita untuk beberapa waktu (yang kita tidak tahu sampai bila) ! Oleh itu , sebaik-baiknya kita bersedia menghadapi hari kematian kita . Seperti kata-kata yg pernah saya dengar , " bekerja lah kamu seolah-olah kamu hidup seribu tahun lagi , dan beribadah lah kamu seolah-olah kamu akan mati pada esok hari" (if i not mistaken) The words is somting like that .

Sebenarnya , setiap hari kita terdedah dengan ajal dan maut . Contohnya bila kita berada di luar rumah , drive or doing somtg that will pose a risk to ourselves ! so means , every single day , we have to face with death . betul tak ? Tapi kenapa ye , bila kita tengok skrg , manusia kini tidak takut langsung pada kematian . OK , mmg betul lah ajal and maut tuh sudah di tentukan dan kita tidak dapat elak . yups ! totally ryte ! But as i said just now , we should prepare with our IBADAH or AMAL . 

Ouhh , for sure pembaca akan mempersoalkan about my AKHLAK or IBADAH , kan ? sudah cukup sempurna ke sebelum saya menegur orang lain ? hurmm , tiada siapa yg SEMPURNA , sayang . and me too . I know , until now i am still doing somthing that i know its wrong . But why we still do it ?? Because we need a long time to change . But the most important , as long as we realize about our mistakes and try to changes and transform it from bad to be better , i think it is not wrong ! Because we are in the process of trying .

Terngiang-ngiang kata-kata bonda ku yang selalu mengingatkan aku dengan menggunakan ayat ini ! "kakak , pokok pangkal nya diri kita . Kalau apa yang kita buat tuh baik , baik lah jadi nya . tapi kalau apa yang kita buat itu buruk , maka buruk lah akibatnya ." In case , NIAT memainkan peranan yang amat penting . Setiap apa yang kita lakukan perlulah disertai dengan niat . Seperti kita bersolat dan berwuduk . Tanpa niat , tidak sah laa solat dan wuduk kita . Begitu juga kehidupan kita , jika kita melakukan sesuatu tanpa mengetahui niat sebenar kita , pasti apa yang kita inginkan itu tidak terlaksana . Wallahualam .  Saya hanya mampu berkata-kata menggunakan akal yang mungkin tidak sebaik akal orang lain . Namun inilah pandangan yang dapat saya ketengahkan melalui entry kali ini (:

p/s :: Bersyukur lah kita kpd Allah ,setiap kali kita diberikan peluang untuk melihat dunia saat terjaga dari tidur .


A Loving Heart is The Beginning of All Knowledge

0 Comments:

 
NUKILAN NURUL SYUHADAH ARIADI